Facebook pixel

A gamifikáció, azaz a játékosítás használata egyre elterjedtebb a tanításban, ám fontos megjegyezni, hogy ez esetben nem arról szól, ki nyer és ki veszít, sokkal inkább a játékélményről, ami kizökkenti a tanulót és motivációt ad az előrehaladásban. Nézzük milyen előnyei és hátrányai vannak, ha egy munkahelyi képzés során alkalmazzuk!

Nem is kérdés, hogy mindenkinek vonzó egy olyan tananyag, melyen úgy tud végighaladni, mintha egyfajta kaland, kihívás lenne. Emellett jó témát adhat egy munkahelyi beszélgetésnek is, hogy ki milyen módon és eredménnyel végezte el azt.

Előnye, hogy növeli a motivációt, hiszen érmékkel, kitűzőkkel, ajándékkártyákkal jutalmazhatjuk a résztvevőket, s ezeket megjeleníthetjük a cégen/szervezeten belüli kommunikációs csatornákon, rendezvényeken is. Egy jól gamifikált tananyag ráadásul folyamatos visszajelzéseket ad, amelyek arra ösztönzik a tanulókat, hogy jobb eredménnyel teljesítsék az adott képzést. Használhatunk eredményjelzőket, ranglistákat is.

Ami a gyakorlati megvalósítást illeti, próbáljunk meg konkrét céges eseteket feldolgozni, valós helyzetekbe belehelyezni a tanulót, amelyek megoldása valóban játékélményt adhat.

Hátránya ugyanakkor, hogy egy olyan tananyag fejlesztési ideje, amelyben játékosítást használunk, jóval hosszabb, s bizony a költségeket is növeli. Érdemes ezért mérlegelni, hogy mekkora súlya van a képzésnek a szervezetben belül, s szükséges –e a tananyagot feldobnunk játékokkal.

Amelyek először nyilvánvalóan nagyot szólnak, de sokadik alkalommal már unalmassá válhat a pontgyűjtés, így a tanulók/munkavállalók újabb és újabb játékokat igényelnek, így folyamatosan fejlesztéseket igényel majd a rendszer.

Jelentős előkészület, s átgondolás szükséges tehát a gamifikált tananyaghoz, ám jól használva biztosan megéri alkalmazni. A döntés előtt érdemes megvizsgálni néhány jó gyakorlatot, akár külföldi példákat is.

Miell Group honlapjai:

MULTI PARTNER SOLUTION

https://miellquality.hu/index.php

Főoldal

Főoldal –

Kezdőlap

https://botiteamkft.hu/