Egy állásinterjú előtt mindenképp érdemes több fronton is utánanézni leendő munkáltatónknak, nehogy néhány hónap elteltével kellemetlen meglepetések érjenek minket az első blikkre álmaink munkahelyének tűnő cégnél.
Adja magát tippként a cég honlapjának megtekintése, de az csalóka lehet, hiszen érthető okokból csak azt tartalmazza, amit a cég üzenni akar magáról. Megtekintheted a termékeik leírását, a híreiket, a referenciáikat, ügyfeleiket, de a cégvezetők fényképe, rövid bemutatkozása is megjelenik néha. Ezek hasznosak lehetnek, de elégségesek.
Épp ezért győződj meg róla egy internetes adatbázis segítségével, hogy a cég jogi környezete rendben van, de a nyilvános éves beszámolóikat is átböngészheted, hogy lásd, tényleg nyereséges -e a papíron piacvezetőnek beállított vállalat.
Természetesen a közösségi média is jó megoldás, hiszen a Facebook vagy Linkedin a legnagyobb információforrások. Fontos azonban megemlíteni, hogy itt is óvatosan kell kezelni az információkat, ugyanis egy dühös, kirúgott alkalmazott vagy egy szomorú leépített hamarabb fog véleményt írni, mint egy boldog, ott dolgozó.
Egyes szakmákhoz érdemes lehet külön is felkészülni. Így például a marketing/PR területen működő céggel kapcsolatban érdemes napi online sajtóban olvasni a cégről, ahogy a Facebook- és Linkedin-oldalt is át kell böngészni. Ebből következtethetsz a sajtókapcsolataikra, illetve arra, hogy e téren szükségük lehet-e fejlesztésre. Ha mindez szóba kerül interjún, óvatosan érdeklődj, hogy mik a szándékaik ezekkel. Ha fejlődést várnak, mondd el egy-két ötleted.
Könyvelő, pénzügyes vagy kontroller álláshoz a cég nyilvános, az internetes fellelhető pénzügyi adatait és a közzétett beszámolókat érdemes átnézned. Vezetői szinten akár ötleteket is adhat, mit is kell a cég stratégiájában átlátni, kiemelni, megváltoztatni.
Ha értékesítő vagy ügyfélszolgálatos munkakörre jelentkezel, akkor készülj fel a termékekből, szolgáltatásokból, partnerekből a honlapjukról. Utána ezekre keress rá a neten máshol is, így megláthatod mit gondolnak róluk más szakmai oldalakon.
Fontos leszögezni: ha negatív dolgot találsz, akkor se ront ajtóstul a házba egy állásinterjún. Kérdezz inkább rá a cégnél, ők hogyan látják az adott témát, anélkül, hogy te elmondod, milyen negatívumot találtál. Ezzel elkerülheted azt is, hogy egy instabil, pénzügyi gondokkal vagy fluktuációs problémákkal küzdő cégbe kerülj.